El conflicte bèl·lic d’Ucraïna i Rússia, paralitza la recuperació de les vendes de moda, en l’any que era hauria de ser el de la recuperació; la guerra i les seves conseqüències com la inflació, han fet que aquesta recuperació dels nivells anteriors a la pandèmia s’allargui fins al 2027.
A més, la consultora Euromonitor, que preveia que el sector de la moda es recuperaria al 2024, també l’aplaça fins el 2027.
A principis d’aquest any, l’Asociación Nacional de Moda Retail Acotex ja va advertir que la venda de retail de moda, tèxtil de la llar i complements mostrava una “tíbia” recuperació de les vendes del +9,9% de les vendes, una evolució que no ha fet més que refredar-se fins a situar-se alhora en un +3,8%; per la qual cosa s’ha aguditzar la caiguda del consum a final d’any.
Es va tancar el primer semestre de l’any amb una prometedora recuperació de les vendes amb un +4,2%. Després del període estival, Acotex va actualitzar els indicadors del seu registre mensual de les vendes de moda, de tèxtil de la llar i de complements. En el període dels mesos de juliol, agost i setembre les vendes es van mantenir a la baixa, des del pic d’augment del +6,3% en el que es va arribar al juliol, que s’hauria vist beneficiat pel període de rebaixes, però que des de llavors s’ha mantingut a la baixa. Encara que els números es mantenen en positiu estan lluny d’arribar als números que hi havia abans de la pandèmia. Estem vivint una caiguda alarmant del consum. Aquesta caiguda del consum ve marcada per la incertesa.
La inflació i la “inestabilitat” política nacional i internacional estan marcant el final d’aquest any, en que són de vital importància les campanyes de Black Friday i Nadal.
Fonts: MODACC, FASHION UNITED, MODAES